نمایندگی

نمایندگی مجاز

نمایندگی

نمایندگی مجاز

بازیابی اطلاعات

تاریخچه ایجاد و گسترش نظام های بازیابی اطلاعات را می توان به چندین دوره نسبتاً روشن تقسیم کرد. قبل از سال های ۱۹۴۰ تهیه می شد، نظام های بازیابی اطلاعات تنها از نوع دستی محض بود، یعنی نمایه ها و فهرست ها به شکل چاپی و کارتی تهیه می شد. این وسایل بازیابی، پیش همارا و غیرقابل دستکاری است و متکی بر سازماندهی خطی (تک بعدی) بوده و قابلیت های بسیار محدودی برای جست وجو و بازیابی دارند. در سال های ۱۹۴۰، مهم ترین پیشرفت در تاریخچه بازیابی اطلاعات یعنی ابداع نظام های بازیابی که پس همارا و قابل دستکاری هستند روی داد. این نظام ها که هنوز عمدتاً دستی بودند توسط باتن و کوردونیر (پیکابو، یا تطابق نوری)، موئرز (برگه های منگنه ای)، و نیز توسط مورتیمر تاب (نظام تک واژه ای) عرضه شد. این نظام های پس همارای اولیه مزایای قابل توجهی نسبت به پیشینیان خود عرضه کردند. آنها نیای مسلّم نظام های رایانه ای نوین به حساب می آیند.

در سال های ۱۹۵۰ اشکال اولیه خودکارسازی نمایه سازی پس همارا توسط نظام های داده پردازی برگه منگنه پدید آمد. نظام های برگه منگنه در دهه ۱۹۵۰، در واقع، اسلاف بلافصل نظام های رایانه ای سال های ۱۹۶۰ بودند. سال های ۱۹۶۰ دوران بازیابی رایانه ای به شیوه گسسته، پردازش دسته ای و نواری را تشکیل می داد. در سال های ۱۹۷۰، با توسعه سخت افزارها و نرم افزارهای رایانه ای، امکان انجام جست وجوهای پیوسته یا تعاملی فراهم آمد. نظام های پیوسته بازیابی، علاوه بر افزایش سرعت، امکان دریافت بازخورد جست وجو در روند جست وجو و، در صورت لزوم، تغییر و اصلاح آن را به استفاده کننده می دادند. مهم ترین مزیت بازیابی پیوسته امکان دسترسی از راه دور بود. در این مورد شرکت های بزرگی چون دیالوگ و بی.آر.اس. در بخش خصوصی و کتابخانه ملی پزشکی در بخش دولتی، با عرضه نظام بازیابی مدلاین، فعالیت های فراوانی داشته اند. از ابتدای سال های ۱۹۸۰، توسعه و گسترش ذخیره و بازیابی اطلاعات به شکل متن کامل از جمله تحولات و رویدادهای مهمی است که شکل گرفته است. هر چند اندیشه ها و تلاش های مربوط به این شکل از ذخیره و بازیابی به سال های ،۱۹۷۰ زمان اولین تلاش ها برای واردکردن متون حقوقی در رایانه و جست وجوی آزاد بر روی آن متون، باز می گردد با ازدیاد رایانه های شخصی و پیدایش رسانه های ذخیره سازی نوری مانند دیسک فشرده و نیز رواج نشر رومیزی (دی.تی.پی.) بود که ایجاد پایگاه های تمام متن و نیز فنون بازیابی از متن عمومیت بیشتری یافت و در دسترس استفاده کنندگان قرار گرفت. بازیابی در این نوع نظام ها که عمدتاً مبتنی بر استفاده از زبان طبیعی است و از این لحاظ در مقابل نظام های مبتنی بر واژگان مهار شده قرار می گیرند دارای جذابیت های زیادی برای استفاده کنندگان از آنهاست، لکن برای بازدهی بیشتر از مزایای هر دو نظام به طور همزمان استفاده می شود.

در سال های اخیر، استفاده از فنون بصری جایگاه خاصی یافته و چالش های جدید و بحث های گسترده ای را به دنبال داشته است. استفاده از این فنون، به ویژه برای طراحی واسط های کاربر، باعث سهولت بیشتر در استفاده از نظام های بازیابی و فراگیرتر شدن دامنه استفاده از این نظام ها گردیده است.
مرکز بازیابی اطلاعات مفتخر است تا با بهره جستن از به روزترین ابزار بازیابی اطلاعات, اطلاعات انواع هارد, فلش, رم و کارت های حافظه را بازیابی نماید و تخصصی ترین خدمات بازیابی اطلاعات را به شما عزیزان با بهترین کیفیت ارائه دهد. ما به شما این اطمینان را میدهیم تا به بهترین نحو ممکن اطلاعات هارد شما را بازیابی نماییم و آرامش را به شما باز گردانیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هارد خود را که تاکنون درست کار میکرده به کامپیوتر خود متصل کرده باشید و ناگهان متوجه شده باشید که دیگر هارد شما کار نمیکند! در چینین مواقعی باید آرامش خود را حفظ کنید و برای بازیابی اطلاعات هارد خود به ما مراجعه کنید. در بسیاری مواقع تلاش های زیاد برای راه اندازی مجدد هارد خراب توسط خود شما و یا افراد غیر متخصص خسارات جبران ناپذیری را به اطلاعات شما وارد می نماید. پس توصیه ما به شما این است که جهت بازیابی اطلاعات خود سریعا به ما مراجعه نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.